[add_to_cart id=615833]
متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :معماری
عنوان :دانشکده معماری با رویکرد معماری بومی شهرستان ملایر
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد اراک
گروه فنی مهندسی
«گزارش نهایی طرح پژوهشی»
دانشکده معماری با رویکرد معماری بومی شهرستان ملایر
مجری:
سال اجرا: 1394
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
1-3 تعاریف وتاریخچه آموزش در ایران. 4
1-3-2 تعلیم و تربیت در ایران باستان. 4
1-3-3 اهداف مهم آموزش و پرورش در ایران باستان. 4
1-3-4 محاسن و معایب تعلیم و تربیت در ایران باستان. 5
1-3-5 هدف از آموزش و پرورش.. 6
1-4 تقسیم بندی فضاهای آموزشی. 7
1-5 سابقه ی آموزش عالی در ایران. 8
1-6 سابقه آموزش عالی در استان همدان. 11
1-8 سابقه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور 13
1-9 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر 13
2-2 تاریخچه دانشگاه هاروارد 16
2-2-1 امور تشكیلاتی و اداری. 17
2-3-1 موزهها و کتابخانه دانشگاه 20
2-3-2 نتیجه گیری(دانشگاه هاروارد) 20
2-6 بررسی نمونه اهای داخلی. 29
2-6-5 مدرسه ی ایرانشهـــــر 30
2-6-6 تاریخچه ساختمان دبیرستان. 31
2-6-7 نوع بهره برداری و خصوصیتهای بارز بنا 32
2-6-8 تحلیل مدرسه ی ایرانشهـــــر: 33
2-8 تحلیل مدرسه ی قدسیه ی اصفهان. 41
3-1 ضوابط و معیار های طراحی دانشکده معماری. 45
3-6 فضاهای ارتباطی در فضاهای اداری. 59
3-6-6 فضاهای ارتباطی عمودی. 60
3-10 جمعیت هیأت علمی – كاركنان – وخدمات.. 66
4-3 سنن اجتماعی و قومی در معماری. 76
4-5 هشتی سازی در بناهای مسکونی. 80
4-6 اثر معماری سنتی بر حرارت محیط. 82
4-10 اثر تابش آفتاب بر ساختمان و محیط اطراف آن. 87
4-11 تأثیر پشت بام در دمای ساختمان. 89
4-14 تأثیر سایه بان بر روی پنجره 93
4-15 اثر سایه بان های متحرک.. 93
4-17 اثرات آب باران در ساختمان. 95
5-1 مدرسه ی تکنولوژی کوِلمیم، بازپرداخت میراث و خاک.. 127
5-2 اتووود کلاسیک ـ موسسه ی امور اداری هنر: احمدآباد (هندوستان) ـ لویی کان. 136
6-1-1 خصوصیات كلی شهرستان ملایر 158
6-1-1-1 ویژگی ها و خصوصیات طبیعی و جغرافیایی. 158
6-3 مطالعات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی. 159
6-4 مطالعات سیاسی – اقتصادی. 160
6-5 ویژگی های اجتماعی و جمعیتی شهرستان ملایر 161
6-7 نقشه ی پایه ی تقسیمات سیاسی استان همدان. 163
6-8 نقشه ی دسترسی های استان همدان. 164
6-9 نقشه ی تقسیمات شهرستان ملایر 165
6-11 فرم ساختمان در اقلیم مناطق سردسیر 167
6-12 نتیجه معماری از مطالعات اقلیمی. 174
6-13-1 موقعیت پروژه نسبت به ساختمان های اطراف.. 176
6-14-4 انطباق مکان واحد آموزشی با استانداردهای آموزشی. 181
6-14-5 مکانیابی کاربری های آموزشی وشعاع دسترسی. 182
6-14-7 دسترسی پیاده( بدون وسیله نقلیه) 182
6-14-9 کاربری آموزشی و کاربری های دیگر 183
6-14-11 بررسی منطقه از لحاظ گسل های منطقه: 186
6-14-13 بررسی باد های منطقه: 186
6-14-16 دسترسی پیاده و سواره: 187
6-14-17 کاربری آموزشی و فرهنگی: 187
6-14-18 کاربری آموزشی و فضای سبز: 188
8-2 فواید استفاده از سیستم گرمایش كفی. 191
8-5 سیستم اطفاء و اعلام حریق. 200
8-8 درزهای انبساط و انقطاع. 201
8-12 نورپردازی و روشنایی سالن ها 203
8-14 معرفی و نحوه اجرای سقف کوبیاکس.. 205
8-16-2 قابلیت های دیگر کوبیاکس.. 209
8-16-3 روش اجرای کوبیاکس.. 210
8-17 ایزولاسیون سقف در برابر صدای پا در دپارتمان های آموزشی. 218
فهرست جدول ها
عنوان شماره صفحه
فهرست شكل ها (نمودارها)
عنوان شماره صفحه
چكیده
این پایان نامه در راستای توجه به سازگاری این مجموعه با اقلیم و بوم شهرستان ملایر و خدمت به این شهرستان شکل گرفت. این پژوهش به ارتباط میان اقلیم،بوم و معماری در طراحی دانشکده معماری می پردازد. چارچوب نظری این تحقیق، نقش و جایگاه اقلیم وبا توجه به رویکرد بومی شهرستان بوده، به روش های همزیستی بنای دانشکده و اقلیم از طریق پاسخگویی به شرایط منطقه و تاثیرات آن بر طراحی های دانشجویان این رشته هنری از لحاظ روحی و روانی است.
روش پژوهش در این تحقیق مبتنی بر پژوهش استدلال منطقی است. این پژوهش به این نتیجه دست یافته است که عوامل اقلیمی و بومی بودن درطراحی معماری دانشکده تخصصی معماری با رویکرد معماری بومی هر منطقه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر سازگاری ساخته های بشری با عوامل طبیعت و نیازهای ذاتی انسان، به گونه ای كه باعث ایجاد فضایی مناسب به لحاظ روان شناختی و زیبایی شناسی در طراحی این دانشکده معماری شود تا بتواند جوابگوی نیازهای روحی و روانی دانشجویان باشد دیده نمی شود. برخلاف دانشکده های تخصصی معماری مدرن امروزی با توجه مجموعه طراحی شده می توان به ارتباط تنگاتنگ و متقابل طبیعت و معماری پی برد و از طرفی بیشتر از فرم، باید به دنبال معنا بود و اصولی را كه متضمن رشد، تكامل و زندگی ارگانیزم ها در محیط است، جستجو نمود و حضور روح طبیعت در معماری است كه به ارتقاء و تجلی آن خواهد انجامید.
واژگان کلیدی: طراحی دانشکده، معماری بومی، اقلیم، شهرستان ملایر
فصل اول
مقدمه
1-1 مقدمه
تلاش این پروژه و خط سیر ویژه ای که در این تحقیق دنبال می شود، انطباق ساخت و ساز های جدید با معماری بومی و بازتاب آن در دانشکده معماری مدنظر می باشد.
معماری به شیوه درک زندگی اجتماعی کمک می کند، آنچه که در این مجال به دنبال آن هستیم و به عنوان مسأله ما طرح شده است، طراحی دانشکده هنر و معماری با تکیه بر شاخص های معماری بومی است.
ضرورت توجه به این مطلب با دانستن اینکه، در شهرستان ملایر دانشکده معماری به طور خاص برای این موضوع طراحی نشده اند و یا در هنگام طراحی به این موضوع توجه نشده است بیشتر مشخص می شود. اگر دیسیپلینی وجود داشته باشد که بتوان تکامل بشر را کاملاً و به روشنی در آن مشاهده کرد آن دیسیپلین معماری است. برای مقابله با این معضل باید معماری گذشته را درک و منطبق بر شرایط امروزی کرد. با توجه به رشد شهرنشینان دیگر مانند گذشته و به روش های سنتی نمی توانیم بناهای معماری خلق کنیم چون هم نیاز ما از فضاهای معماری عوض شده اند و هم روش های ساخت سنتی پاسخگو نیستند، اما می توان با توجه به فناوری های نوین معماری بومی را به زبان امروز ترجمه و تبدیل کرد. چگونگی به کارگیری اصول، مبانی و الگوهای معماری ایرانی و تبدیل آنها به خط و طرح ؛ پایان بخش مباحث نظری استاد میر میران است. از نظر او اگر چه ما در معماری ایرانی ترکیب و تکثیر اشکال و پیچیدگی آنها را داریم اما می توان به اصول و مبانی و الگوهایی دست یافت که حضور دائم در معماری داشته و با صورتهای گوناگون و تکامل یافته، خود را نشان داده اند. شناخت گذشته موجب درک زمان حال است در حالیکه آینده بازتاب گذشته ای است که زمان حال آنرا مشروط کرده باشد.
1-2 بیان مسئله:
امروزه با هرکس درباره معماری بومی به گفت و گو نشینیم بی اختیار به ورق زدن دفتری می پردازند که سخن ها و شکل هایی از گذشته در آن نوشته آمده و منقوش اند. امروزه همه به معماری بومی به عنوان میراثی از گذشته ها می نگرند، و حتی این شک را به خود راه نمی دهند که آنان نیز همین امروز هم می توانند زاینده معماری ای باشند حاوی آن دسته از زیبایی ها و جاذبه ها و ترنم ها که این عنوان به خاطر می آورد. معماری بومی چیزی نیست که ما نتوانیم امروزه بیافرینیم، و چیزی نیست که دیگران بسیار پیش از ما ساخته و دیگر کسی را توان آفرینش نباشد. معماری بومی یعنی مجموعه واحدهای شهری که در سرزمینی معین گرد هم آمده اند و با هماهنگی هایی که در زمینه شکل، زمینه حجم گذاری یا، » پلان و لومتریک» در زمینه کاربری، در زمینه رنگ آمیزی و آهنگ سطوح پر و خالی و… هماهنگی هایی را در بر دارند.
معماری گذشته ما دارای هویت بوده چرا که متناسب با فرهنگ،اقلیم، کاربران و منطقه طراحی می شد، که در آن آرامش و راحتی احساس می شد ولی امروزه هیچ رنگ و بویی از این معماری و خطوط در ساختمانها مشاهده نمی شود. معماری امروز نه تنها انعکاس دهنده فاکتورهای بومی، محله ای، منطقه ای و اقلیمی سایت خود نیست بلکه از پتانسیل های فرهنگ اقتصادی نیز بی بهره است. بی شک این معماری نه تنها هویت بومی و محله ای را تقویت نمی کند بلکه در مسیر حرکت جهانی تک قطبی و یک صدا و یک فرهنگ در حال حرکت است.در صورت عدم درک فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی فضا، فضا را به درستی نفهمیده یا در آن احساس راحتی نخواهیم کرد. در اینصورت از « ناهمخوانی فضا با انسان» سخن به میان می آید. نا همخوانی فضا با انسان موجبات عدم ارتباط یا ضعف ارتباط آن دو را فراهم می آورد و بین فرد و فضا ناهمخوانی عامل هویتی پیدا نمی شود. در صورت عدم ارتباط مابین فرد و فضا فرد با حادثه ای به نام« بحران هویت» مواجه می شود. مردم به فضاهای هویت مند نیاز دارند تا به آنها تعلق داشته باشند.
1-3 تعاریف وتاریخچه آموزش در ایران
1-3-1 انسان وفضا
روابط میان موجودات زنده و فضایی كه در آن به زندگی و كار و تحصیلات مشغول است این طور نیست كه به طور غریزی شكل گرفته باشد بلكه بیشتر اكتسابی است و به طور ناخودآگاه و ناخواسته به صورت الگوهای خطری نوع واكنش انسانها را نسبت به پدیده ها و وقایع جهان به طوری كه توسط پیشینیان و یا اجدادشان شكل گرفته است از قبل شكل گیری می شود مانند ترس از تاریكی ترس از بلندی. بیم از تنهایی همگی از تجربیات پیشینیان نشأت گرفته و به فرد می رسد.شكل گیری های فردی است كه قالب های شكل گرفته رفتاری جامعه را نشان می دهد.
1-3-2 تعلیم و تربیت در ایران باستان
در ایران باستان وضع به خصوصی وجود داشت و تعلیم و تربیت در زمان ها و دوره های مختلف در مكان هایی متفاوت انجام می گرفته است به طور مثال در زمان هخامنشیان در خانواده آتشكده و آموزشكده های درباری و در زمان سامانیان دبستان ودانشگاه هم به آنها افزوده می شده است (میر شکرایی ش 13و14)
تعداد صفحات:235
قیمت : 14700 تومان
و همچنین به ایمیل شما نیز ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : serderehi@gmail.com
[add_to_cart id=142977]